Ny spesialistutdanning innebærer en tredeling av spesialistutdanningen: Del 1 tilsvarer det som til nå har vært turnustjenesten, del 2 er felles del for henholdsvis kirurgiske og medisinske fag, mens del 3 er den fagspesifikke delen av utdanningen innen hver enkelt spesialitet. (OBS: I ny spesialitetsstruktur blir mange av dagens grenspesialiteter til hovedspesialiteter.) For spesialiteter utenom de kirurgiske og medisinske spesialitetene, går man direkte fra del 1 til del 3.
Etter den nye spesialistforskriften, som ble publisert 09.12.16, har Helsedirektoratet ansvaret for å beslutte læringsmål i ny spesialistutdanning for leger. Læringsmålene skal tas inn som vedlegg til forskriften. Helsedirektoratet har i samarbeid med spesialitetskomiteene for hver enkelt av de 44 medisinske spesialitetene utviklet forslag til læringsmål for del 2 og del 3, og disse er nå ute på høring. Det vil være mulig å komme med innspill til læringsmålene frem til høringsfristen 1. april 2017. Forslag til læringsmål kan leses via Helsedirektoratets nettsider.
Læringsmål for del 1 har allerede vært på høring, og det er forventet at de endelige læringsmålene snart publiseres av Helsedirektoratet. Det samme gjelder for de felles kompetansemodulene – dvs læringsmål alle legespesialister skal oppnå uavhengig hvilken spesialitet man utdannes innen.
Kommentarer