Ny spesialistutdanning trer i kraft høsten 2017, og alt tyder på at det vil bli omfattende endringer i regelverket rundt spesialistutdanningen og innholdet i alle spesialitetene. Én av disse endringene er innføring av såkalte felles kompetansemoduler for alle spesialiteter. Disse skal inneholde læringsmål innen
- etikk
- kommunikasjon
- brukermedvirkning
- opplæring av pasienter og pårørende
- helsesystemkunnskap
- forskningsforståelse og kunnskapshåndtering
- kvalitet og pasientsikkerhet
- lover
- samhandling
- ledelse og organisering
Selv om de endelige læringsmål enda ikke er vedtatt, har forslag til læringsmål vært ute på høring, og det gir en pekepinn på hva deler av fremtidens spesialistutdanning vil inneholde.
Høringen inneholder utkast til læringsmål, hvor i spesialiseringsløpet læringsmålene skal oppnås og forslag til læringsaktiviteter og vurderingsformer. Læringsaktiviteter er det man skal gjøre for å få oppnådd læringsmålene, og kan for eksempel være klinisk praksis, veiledning, kurs, prosedyrer, e-læring eller simulatortrening.
Kommentarer