På medisinstudiet lærer vi ettertrykkelig å se hele pasienten og ikke bare en diagnose. Vi lærer at samspillet mellom pasient og lege er tuftet på tillit. Tillit til profesjonalitet, kompetanse og forståelse. Ofte kan en lege være den første et menneske tør å åpne seg opp for i vanskelige livssituasjoner for å be om hjelp. Be om forståelse. Det stiller store krav og forventninger til oss om helsepersonell, men det er også det som gjør arbeidet vårt så meningsfylt. Å kunne bety noe og å kunne hjelpe.
Det norske helsevesenet skal være universelt utformet og være tilgjengelig for alle. Tilstrekkelig kompetanse om samtlige pasientgrupper er essensielt for å kunne yte god helsehjelp og for vår helhetsforståelse. Det faglige grunnlaget for å kunne bli en god lege undervises, læres og pugges gjennom mange år i et nøye planlagt studieforløp. Spesifikk mellommenneskelig forståelse, evne til kommunikasjon og samtale kommer først med selvstendig erfaring via et mangfold av andre mennesker vi møter over tid. Burde vi overlate dette ansvaret til hver enkelt eller burde vi vektlegge kommunikasjon mer også under selve utdannelsen?
Kommentarer
Esben Esther Pirelli Benestad
19.02.2017 16:47
Tusen takk og veldig bra. Så håper vi den blir lest av mange nok med åpning nok og klokskap nok til å forstå at Helsenorge er i stort underskudd på rosa konpetanse.