Er det tilfeldig at arbeidsgiverorganisasjonene Spekter og KS går til frontalangrep på legenes og lærernes arbeidstidsordninger i sykehus og skoler, under dekke av at etablerte arbeidstidsordninger hverken gir tilstrekkelig fleksibilitet eller bidrar til god kvalitet på de helse- og utdanningstjenestene som vi står ansvarlige for som profesjonsutøvere? Man kan spørre hvilke hensyn som egentlig rår når arbeidsgiverorganisasjonene setter så mye inn på å underslå behovene for forutsigbare rammevilkår for profesjonsutøvelsen, stikk i strid med det legene og lærerne selv mener vil ivareta pasientsikkerheten og elevenes læring?
«Verdiene i sykehusene skapes i pasientmøtene», skrev legen Lars Kåre Kleppe ved Stavanger Universitetssykehus i Stavanger Aftenblad, da sykehuslegene streiket i høst. Verdiene i skoler og barnehager skapes på samme vis i lærerens møte med barn og unge. Arbeidstidsordningene vi skal ha fremover i både helse- og utdanningssektoren må legge til rette for nettopp det. Dette er en verdikamp som lærerne står sammen med sykehuslegene om!
For når stod kollektivt avtalte arbeidstidsordninger i veien for en faglig forsvarlig yrkesutøvelse? Når stod partssamarbeid og innflytelse over egen arbeidssituasjon i veien for måter å organisere arbeidet på som kommer ‘dem vi er der for’ til gode, enten de er elever eller pasienter?
Kommentarer