Helseforetaksreformen ble innført i ekspressfart. Den politiske beslutningsprosessen er dokumentert bl.a. av Sturla Herfindal (1) og omtalt av Rune Slagstad i Tidsskrift for Den Norske Legeforening. Statlig overtakelse av sykehusene skulle være mer enn en styrings- og ansvarsreform. Den var ment å bidra til desentralisering og delegering av styring og ledelse. Statlig eierskap skulle også gi bedre håndtering av investeringer i bygg og medisinsk-teknisk utstyr. Legeforeningen, som initialt støttet statlig overtakelse, var tydelig på at endret eierskap og eierstyring i seg selv ikke kunne løse problemene med korridorpasienter og uakseptable ventelister.
Det var mange kritiske røster til implikasjonene av statlig overtagelse i 2001. En gruppe leger laget en egen motmelding til departementets høringsnotat. Inger Johanne Pettersen og Petter Øgar skrev innsiktsfulle innlegg i Tidsskriftet her og her.
Måten foretaksreformen ble innført på har nok også hatt stor innvirkning på resultatet. Fastlegeordningen ble grundig pilotert og justert før den ble iverksatt. I dag er den i stor grad en suksess. Lovnadene om etterfølgende finansieringsreform og innholdsreform til sykehusene kom imidlertid ikke på plass.
Under Legeforeningens landsstyremøte i vår innledet Overlegeforeningens leder Jon Helle og jeg til debatt om erfaringene med foretaksmodellen. Blant våre poeng var at de nye foretakene allerede i 2001 kom økonomisk skjevt ut fra hoppkanten. Åpningsbalansen var for lav. De første årene etter reformen var preget både av underskudd og av tilleggsbevilgninger fra Stortinget (2). Videre har økonomi systematisk blitt prioritert over fag og kvalitet. Vedlikeholdsetterslepene har vokst under en problematisk investeringsmodell, og vi har fått en sykehussektor preget av overstyring og underledelse. Kronikken «Finansiering uten bærekraft» i Dagens Medisin forrige uke eksemplifiserer godt hvordan dagens investeringsmodell gjør at vi ikke får bygget sykehus for fremtiden.
Kommentarer