Pål Richard Romundstad, professor og prodekan for forskning ved det medisinske fakultetet, NTNU
Hva mener du er hovedveileder og
biveileders viktigste oppgaver?
– Veilederne bør introdusere
kandidaten til forskningsgruppen og sørge for at kandidaten blir inkludert i
lokalt, nasjonalt og internasjonalt nettverk. Viktig er også at en realiserbar
milepælsplan blir laget og at det blir lagt til rette for at kandidaten får
relevant trening og opplæring.
Hva innebærer det å være en god
veileder. Har du noen tips for hvordan man kan bli det?
– En god veileder skal gi rom til
at kandidaten kan utvikle en uavhengig tilnærming til forskning og fagfelt.
Kreativitet og nye ideer skal settes pris på. Man skal bygge opp kandidaten og
ikke se kandidaten som en utfordrer. Kandidaten skal utfordres til å yte sitt
beste samtidig som man skal være oppmerksom på at han eller hun har et liv
utenom forskningen. En god veileder skal også fange opp om kandidaten har
problemer faglig eller sosialt og hjelpe kandidaten til å komme seg videre.
Hva er de vanligste problemene
som kan oppstå der veiledningsforholdet ikke fungerer? Hvordan bør kandidaten i
så fall gå fram?
– Uenighet er gjerne forbundet
med at ulike forhold ikke går som forventet (tidsplan, datainnsamling,
kostnader, publisering, forfatterskap). Hvis kandidat og veileder i
utgangspunktet har forskjellige forventninger, vil dette kunne gi problemer i
veiledningsforholdet. Derfor er forventningsavklaring et viktig element gjennom
hele stipendiatperioden og spesielt i begynnelsen.
– Generelt vil det være best å forsøke å løse problemene tidlig og på et så lavt
nivå som mulig. Hvis ikke veiledere og
kandidat enes, vil det kunne hjelpe og få inn en uavhengig tredjeperson som
alle parter respekterer. På grunn av asymmetrien i et veiledningsforhold, der
stipendiaten er den svake part, er uavhengighet mellom veileder og tredjeperson
viktig. Dette kan f. eks være instituttleder, personalansvarlig eller forskningsombud.
Bytte av veileder kan ofte være komplisert på grunn av faglige forhold og
følelse av eierskap til prosjekt, men av og til er det den beste løsningen.
Ved bytte av veileder bør instituttleder og fakultet orienteres og bidra i
prosessen.
Kommentarer