Spalter > Intervjuet

Ingeborg Henriksen ble valgt som ny leder for Ylf for perioden 2023-2025 i april i år. Da brukte hun ord som overveldende, kjempeglad, ærefrykt, tillitserklæring og spent. Hvilke ord suser gjennom Wernicke-og Broca-områdene til yngre legers foreningsleder nå som hun har tiltrådt vervet?

Ingeborg Henriksen (IH): Ah, godt spørsmål! Jeg vil si de samme ordene fortsatt passer ganske bra. Men kan supplere med kjekt, bratt læringskurve, inspirerende og møteliv. Og så må jeg legge til flyttekaos da, har ikke kommet helt i orden i den nye leiligheten min enda, men det blir snart!

Tuva Stranger Mjønes (TSM): Hva tror du blir den største utfordringen i dette styrets periode?

IH: Den aller største utfordringen vår vil nok være at det er så mye vi ønsker å jobbe med, og så må vi prioritere fordi vi ikke har tid til alt. Men det jeg tror vil være de neste årenes store sak, og som på ulike måter vi prege vårt arbeid, handler om det presset vi opplever mot helsetjenesten nå - og hvordan vi kan bidra til å bevare en sterk offentlig helsetjeneste der folk vil være og det er fint å jobbe. Helsetjenesten er jo kanskje den viktigste grunnmuren i velferdsstaten, og rakner den slik vi kjenner den i dag, så får det store konsekvenser for oss alle.


Viktigst fremover er at vi ikke gir opp eller mistet motet,(...)

TSM: Er det noe du gleder deg til å jobbe med? Det høres ganske krevende ut?

IH: Jeg synes utfordringer er spennende og det motiverer meg. Her tror jeg vi som leger ser hva som står på spill og hva vi ønsker å bevare. Dette er en bratt motbakke da, og jeg vet heller ikke om vi er på bunnen av bakken enda. Viktigst fremover er at vi ikke gir opp eller mistet motet, men fortsetter å jobbe med det vi kan for at medlemmene skal ha det bra. Og ikke minst at vi påvirker de som bestemmer slik at de forstår viktigheten av en velfungerende helsetjeneste og hva som må til for at det skal fortsette slik. Hvis vi har en helsetjeneste der vi får bruke tiden på det vi er best på, og med de oppgavene som er kjernen i vårt arbeid; pasientbehandling, utdanning, forskning og opplæring, så vil det også gi en god helsetjeneste for pasientene. Det er en investering som kommer alle til gode.

Vi må vite om det du trenger hjelp til for å kunne hjelpe deg, og så trenger vi å vite hva som skjer rundt omkring for å kunne få til endringer.

TSM: Har du noen tips til medlemmer og tillitsvalgte som står i krevende situasjoner akkurat nå?

IH: Når noe er vanskelig er det alltid lurt å prate med noen man stoler på eller som man tror kan hjelpe, enten det er en i familien, en venn, kjæreste, kollega eller andre du stoler på. Å stå alene i det som er vanskelig er ikke godt for noen. Og så vil jeg anbefale å finne en tillitsvalgt! Vi må vite om det du trenger hjelp til for å kunne hjelpe deg, og så trenger vi å vite hva som skjer rundt omkring for å kunne få til endringer. Tillitsvalgtfellesskap er fint å ha for å diskutere problemstillinger vi som tillitsvalgte møter, husk at det også er et kollegium der det er både viktig og nødvendig å dele. Vi i Ylf er her for både tillitsvalgte og medlemmene. Husk også legehelsetilbudene i Legeforeningen som støttekollegaordningen og Villa Sana. Begge er gratis for alle leger i Norge og man kan ta kontakt for å prate om vanskelige situasjoner både i livet og på jobb. Og så vil jeg til slutt bare slå et slag for at vi alle også husker på at vi kan utgjøre en forskjell for andre - ta kontakt med en kollega du vet eller ser at trenger å bli sett.

TSM: Du er nyrelege. Hva gjør at du skiller deg ut som leder?

IH: Hehe, hvis det er noe fra nyremedisinen jeg kan ta med meg i jobben som leder så er det viktigheten av å se helheten i det vi jobber med og at selv om vi ikke alltid kan gjøre alt bra med en gang, så kan små endringer ha stor betydning. Og så tror jeg at tålmodighet også er noe jeg har bruk for i begge jobber, det tar tid å komme dit vi vil og vi må planlegge godt.

TSM: Hva er noe du håper å se tilbake på, en dag du ikke er leder for Ylf lenger?

IH: Helsetjenesten trenger mye endring for at utviklingen som skjer er bygget rundt faglige behov og ikke motsatt, som vi nå ser at i stor grad skjer. Å satse på ansatte i en kunnskapsbedrift, som helsetjenesten er, er en langsiktig investering som ikke kan settes på vent lenger. Det handler både om spesialistutdanning, fagutvikling, etterutdanning og ikke minst gode arbeidsmiljø. Hvis jeg skal være litt ambisiøs så håper jeg at jeg en gang i fremtiden kan se tilbake på Ylf-tiden og vite at vi bidro til at myndighetene forstod og prioriterte tiltakene vi nå trenger i helsetjenesten, og at vi derfor fortsatt har verdens beste helsetjeneste som har plass, tid og rom for både pasientbehandlingen og fagfolkene. Litt nærmere oss så håper jeg ihvertfall at spesialistutdanningen har blitt bedre organisert og, ikke minst, at Ylf-tillitsvalgte har fått gode verktøy som gir god støtte i tillitsvalgtjobben.

TSM: Helt tilslutt, har du noe snedig våre lesere kan få vite om deg, noe mer personlig?

IH: Ja, hmm, det kan jo være at jeg vant en treukers tur til Sørøst-Asia på skrapelodd da jeg var 17 år gammel. Det var en fantastisk opplevelse!


Kommenter gjerne denne artikkelen!

Kommentaren må diskutere eller kommentere innholdet i artikkelen på saklig vis og kan inneholde maksimalt 2000 tegn. Behandle andre debattanter med respekt og unngå personangrep. Kommentarer må undertegnes med fullt navn. E-postadressen brukes kun av redaksjonen ved behov for å kontakte innskriver. Alle kommentarer godkjennes av redaksjonen før de publiseres i kommentarfeltet (kan ta inntil ett døgn), og kommentarer som ikke møter retningslinjene vil bli slettet.

Kommentarer