Som
leger ønsker vi å hjelpe pasienter. Det krever mye av oss som
behandlere, profesjonelt, personlig og teoretisk. Det må gis kollegial
annerkjennelse for å mestre ivaretagelse av pasientens følelser og
sårbarhet. Ofte søkes anerkjennelse fra kolleger i egen og andre
profesjoner. Slik anerkjennelse kan være mer teknisk/diagnostisk fokusert.
Dette er mindre sårbart å diskutere enn hvordan man møter et
medmenneske. Fokus på en teknisk velgjennomført konsultasjon med rett
diagnose og medisinering, kan gi en falsk mestringsfølelse for legen. Til
kontrast, kan pasienten sitte igjen med en følelse av å ikke ha blitt
sett.
Noen leger er flinke til å gå utover det medisinsk fagteoretisk korrekte. De evner å ivareta hele pasienten og dermed gi pasienten en god opplevelse. Slik kan pasientens opplevelse bli en fortløpende korrigering for legens fremtidige pasientmøter. For unge leger er det å få en læremester som nesten automatisk oppnår en samhørighet med pasienten inspirasjon til god læring. En kan da oppleve at pasienten blir trygg, tillitsfull og slapper av under samtalen. For å kunne utvikle den evnen selv, må unge leger få rom til å følge, lytte og lære, istedenfor å måtte prioritere å telle, måle eller skulle videre.
I fagkulturen må hele mennesket være spennende, ikke bare sykdommen og dens kjennetegn. Samtidig er det ikke slik at hver pasient i enhver situasjon trenger en sjelesørger. De trenger kanskje bare høflighet og tydelig kommunikasjon. Likevel må legen være åpen for, og oppmerksom på, når pasienten trenger noe mer. Det å møte andres sårbarhet krever en viss trygghet i egne og andres emosjoner. Legen kan fort bli utbrent av å hele tiden være en mottager av andres sårbarhet.
Kommentarer