Forskningens rolle i ny spesialistutdanning
Aktuelt
Tidligere ansvarlig for LIS1/turnus og forskning i Yngre legers forening.
ylf@legeforeningen.no
Det faglige innholdet i ny utdanning for sykehusspesialitetene utover den felles LIS1-tjenesten, kommer først på nyåret. Det har vært knyttet stor bekymring til forskningens plass i ny ordning.
Forskning er en hovedoppgave
Hvis forskningen får skje uten forankring med en fot på sykehusgulvet, øker faren for irrelevant bruk av ressurser.
Forskning i felles kompetansemoduler
Når det gjelder det som omhandler forskningsforståelse er læringsmålene generelle og overfladiske
Forskning som tellende tjeneste
Dette åpner opp for at forskningstjeneste av lengre varighet fortsatt kan telle i spesialiseringen med inntil 20 måneder
Ylf mener
Det må være en uttrykt målsetting at flere leger har forskningskompetanse og driver aktiv forskning
Kommentarer
Peder Arnbjørnsen
16.10.2017 12:05
Forskning er et av grundstoffene i medisinfaget, men forskning og klinik er to helt ulike disipliner. Selv om man er god på det ene, er man ikke nødvendigvis god på den andre. For Ylf, som hele veien har argumentert med at lengden på spesialistutdanningen ikke må kortes inn fordi legene trenger tid til å modnes og skaffe seg nok praktisk erfaring med faget før de skal kunne kalde seg spesialist, bør det være enkelt å gå med på at denne verdifulle tiden ikke skal kunne brukes til å forske, men til å lære seg det kliniske fag. Derimot bør man jobbe for at der legges til rette for at klinikere enkelt får permisjon/fordypningsstillinger som kan brukes til forskning, og evt arbeid med en doktorgrad, uten vesentlige konsekvenser for grundlønn. Det bør også arbeides for at oppnådd phd gir rett til et lønnstillegg uavhengig hvor i karrieren mand er og om man driver aktiv forskning på et gitt tidspunkt. Man innehar en verdifull kompetanse utover det å være kliniker, som bør verdsettes.